Pagina's

dinsdag 5 januari 2016

Backward design model

Backward design model door Wiggings & Mc Tighe (2000)

Het idee achter het backward design model is dat het leerproces begint met het einddoel als startpunt. De leerkracht bepaalt eerst het gewenste eindpunt en de gewenste opbrengst.  Vervolgens bepaalt hij de vorm van assessment of de bewijslast. Vanuit deze punten wordt het onderwijs ingericht met leerervaringen en instructies.




Als punt van kritiek kan men inbrengen dat deze manier een vorm van toets training ondersteund. Onderwijs dat gericht is op toetsen heeft een negatieve lading gekregen. Anderzijds kan gesteld worden dat het onderwijzen van de inhoud van de toets een rol van de leerkracht in essentie is.

Backward design is een gebruiksvriendelijke manier om leerlingen voor te bereiden op toetsing en verwachte opbrengsten. Newman (2013) stelde dat wanneer leerlingen bij de start van de les of lessen reeks een helder inzicht hebben in het doel dat zij meer kans hebben te komen tot een vorm van conceptueel leren. Het backward model biedt daarvoor de mogelijkheid.

Aanvulling Annette en Marlene


Wanneer we dit model vergelijken met de inventies van John Hattie (2012) dan is er een overeenkomst ten opzichte van de intentie van de les. Hattie stelt dat wanneer leerlingen de intentie van de les en de bijbehorende succescriteria kennen, zij meer inzet zullen tonen om het doel te bereiken. Daarnaast heeft het stellen van duidelijke doelen bij de start van de les een positieve invloed op het zelfvertrouwen van kinderen (Shunk 1996). Het vertrouwen van leerlingen groeit wanneer ze vorderingen maken en vaardiger worden.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten