Link naar het totale document.
Dit gaf het volgende beeld:
ben benieuwd naar het vormgeven van echt Montessori onderwijs met vrijheid in gebondenheid om te leren en de volle leerkrachtlijn die daar soms haaks op lijkt te staan.
Hoe pas je methodes in? Wat als kinderen rekendoelen niet halen? Of al voorbij zijn? Hoe zorg je voor voldoende vrije werktijd met alle lesjes die ook moeten worden gedaan? (2x)
Met intervisie vanuit gezamenlijk gekozen onderwerpen groeien.
samenwerking binnen bouw. 1 lijn. wat kunnen we voor elkaar doen?
veel meer gebruik maken van expertises binnen het team; vereist waarschijnlijk wel loslaten van huidige structuren. verder iets dat geen vernieuwing is, maar eerder teruggaan naar wat het ooit was: meer plekken waar kinderen zelf meer vrijheid om te kiezen hoe ze leren en wat ze leren.
* Vind ik lastig om te zeggen. Toetsing? Wat willen wij ermee bereiken? Ik zie het nu meer als dat het wordt gebruikt als middel om te kunnen zien of de leerlingen de leerstof voor een langere periode kunnen onthouden en wij daarop onze plannen kunnen aanpassen en het kind daar verder mee helpen. Maar heeft het kind dat wel nodig?
* Het Montessori-concept realiseren
* Ieder kind wordt gezien. Individuele afstemming. Prettige sfeer.
* De kinderen op eigen niveau en tempo laten groeien en ontwikkelen en hen daarbij de hulp en middelen aanbieden die het kind op dat moment nodig heeft. Daarbij de kinderen de sturing geven dat ze het zelf of samen gaan leren, uitvoeren en ervaren en wij als leerkrachten de helpende hand bieden waar het kind om vraagt.
* Onderwijs op maat Montessori Leer het mij zelf te doen... (2x)
* tijd en toetsing: door volle programma vind ik dat er te weinig tijd is voor leerlingen om zich bepaalde leerdoelen echt eigen te maken. wat betreft toetsing: het is blijven zoeken naar manieren om te bepalen of leerdoelen vd kinderen behaald zijn. maar ook lastig om aan te duiden hoe dan wel.
Daarnaast heb ik overleg gepleegd met Mariëlle Borghans, die momenteel bezig is met haar praktijkgericht onderzoek dat zich richt op het rekenonderwijs op de Elzen. Als deel van haar onderzoek heeft zij observaties verricht in alle groepen 5/6 en daarbij ook leerlingen en leerkracht bevraagd over de uitwerking van de rekenleerlijn. De verschillen binnen de wijze van handelen en de mate van vrijheid die de kinderen hebben/ervaren binnen de groepen gaven richting aan mijn ontwerpvraagstuk.
Link naar de observaties en interviews.
Daarnaast heb ik overleg gepleegd met Mariëlle Borghans, die momenteel bezig is met haar praktijkgericht onderzoek dat zich richt op het rekenonderwijs op de Elzen. Als deel van haar onderzoek heeft zij observaties verricht in alle groepen 5/6 en daarbij ook leerlingen en leerkracht bevraagd over de uitwerking van de rekenleerlijn. De verschillen binnen de wijze van handelen en de mate van vrijheid die de kinderen hebben/ervaren binnen de groepen gaven richting aan mijn ontwerpvraagstuk.
Link naar de observaties en interviews.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten