Stap 1 in dit (her)ontwerpproces is de curriculum analyse.
Het curriculum wordt geanalyseerd aan de hand van het model van den Akker (2003), het curriculaire spinnenweb.
Figuur 1: Het curriculaire spinnenweb
In het spinnenweb staat de visie op het leren en de missie van de school centraal. Vanuit dit centrale punt worden de 9 draden van het curriculum uitgezet naar de andere leerplanaspecten. In een uitgebalanceerd curriculum staat al deze draden met elkaar in verbinding en is er een goede samenhang.
basisvisie
|
· Wat is het motief voor deze les(senreeks)?
· Vanuit welke vakontwikkelingen of pedagogisch-didactische
visie is de les(senreeks) opgezet?
|
leerdoelen
|
· Wat moet er
met de opdracht of les worden bereikt?
· Wat kunnen
leerlingen na de opdracht of les wat hun nu niet nog niet (voldoende) lukt?
· Wat kan of
moet er aan het eind van de opdracht of les worden getoetst?
|
leerinhouden
|
· Wat leren
leerlingen van de les(senreeks)?
· Gaat het om
vakinhouden, om (vak)vaardigheden of attitudes?
|
leeractiviteiten
|
· Hoe leren en
werken de leerlingen gedurende de opdracht of les?
· Welk gedrag
of welke activiteiten laten zij zien?
|
docentrollen
|
· Wat is de rol van de docent bij de
les(senreeks)?
· En die van eventuele anderen (bijvoorbeeld
toa's, mentoren)?
|
leerbronnen en leermiddelen
|
· Welke middelen heb je nodig voor je
les(senreeks) ?
· In welke vorm: digitaal (elo?), papier?
|
groeperingsvorm
|
· Leren
leerlingen in groepjes?
· Hoe groot is
de totale groep leerlingen?En de groepjes?
· Hoe en door
wie is de groep samengesteld? En de groepjes?
|
tijd
|
· Wanneer vindt de les(senreeks) plaats?
· Hoeveel tijd beslaat de les(senreeks)?
· Wat betekent dit voor de inroostering en de
planning?
|
plaats
|
· Waar leren de leerlingen gedurende de les(senreeks)?
· Binnen of ook buiten de school?
· Indien ook op school: in welke lokalen?
|
beoordeling
|
· Hoe wordt
getoetst wat de leerlingen hebben geleerd?
· Schriftelijk,
mondeling, via een onderzoeks- of ontwerpopdracht, een practicumtoets, een
presentatie?
|
De invulling van het leerplan / curriculum gebeurt op verschillende niveaus, van supra tot nano, van internationaal tot de individuele leerling.
leerplanniveau:
|
bereik:
|
betrokkenen:
|
leerplanproducten:
|
supra
|
internationaal
|
de Europese Commissie
|
· EC-afspraken
m.b.t. voortijdig schoolverlaten en levenslang leren
· het
Europees Referentiekader voor de moderne vreemde talen
|
macro
|
het nationale onderwijsstelsel
|
het Ministerie van Onderwijs en
Wetenschappen
|
· kerndoelen
· eindtermen
· examenprogramma's
· eindexamenopgaven
|
meso
|
· de school
· de opleiding
· het vak op school
|
de schoolleiding
het onderwijsteam
de vaksectie
|
· het schoolbeleidsplan
· het opleidingsprogramma
· het vakleerplan
· het programma van toetsing en afsluiting
|
micro
|
· het leerjaar
· het vak op school
· de projecten
· de lessen
|
· de sectie
· het onderwijsteam
· de docent
· de klas/groep
|
· het onderwijsprogramma
· de leergang
· de methode
· lessen
· onderwijsmaterialen
· toetsen
|
nano
|
de individuele leerling
|
· het
onderwijs/zorgteam
· de
docent
· de
leerling
|
· het
persoonlijke leerplan
· het
individuele leer(werk)traject
|
Deze informatie is verwerkt en gebruikt tijdens mijn analyse van het curriculum van Montessori bs. De Elzen. Daarbij zijn de volgende stappen gevolgd:
Analyse deel A:
Stap 1 Verzamel zoveel mogelijk curriculum documenten.
Stap 2 Beschrijf het curriculum van jouw school en becommentarieer de kwaliteit ervan. Gebruik daarbij het spinnenwebmodel en de 3 niveaus: intended, implemented en attained. Werk het curriculum uit op de niveaus macro, meso en micro. Benoem de discrepanties.
Link naar op basis van feedback aangepaste curriculum analyse A.
Analyse deel B:
Stap 3 Oriƫntatie op de einddoelen, referentieniveaus en 21st century skills.
Stap 4 Analyseer de opbouw het curriculum van de school aan de hand van de volgende vragen;
- Welke leerlijnen / leerdoelen herken je?
- Naar welke leerdoelen leiden deze lijnen?
- Welke integratie of samenhang van leerdoelen zie je?
- Hoe komen deze leerdoelen in het primair proces van de groep / leerjaren terug?
- Welke sterke punten herken je, wat zijn de zwakkere punten?
Link naar: Curriculum analyse B
Analyse deel C:
Stap 5 Visualiseer analyse deel A en B.
Link naar: curriculum analyse C (Prezi)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten