Pagina's

dinsdag 8 maart 2016

Curriculum analyse A / B / C

La2 staat in het teken van het ontwerpen van onderwijs, het uitdagend ontwerpen. Om te komen tot een goed en succesvol implementeerbaar herontwerp van het onderwijs, is het van belang eerst het huidige onderwijs goed onder de loep te nemen en grondig te analyseren. Goed kijken naar wat willen we doen, wat doen we al, wat is de opbrengst daarvan, etc, etc.

Stap 1 in dit (her)ontwerpproces is de curriculum analyse.

Het curriculum wordt geanalyseerd aan de hand van het model van den Akker (2003), het curriculaire spinnenweb.
Curr_spinnenweb_met_vragen_klein.jpg
Figuur 1: Het curriculaire spinnenweb


In het spinnenweb staat de visie op het leren en de missie van de school centraal. Vanuit dit centrale punt worden de 9 draden van het curriculum uitgezet naar de andere leerplanaspecten. In een uitgebalanceerd curriculum staat al deze draden met elkaar in verbinding en is er een goede samenhang.

basisvisie
·   Wat is het motief voor deze les(senreeks)?
·   Vanuit welke vakontwikkelingen of pedagogisch-didactische visie is de les(senreeks) opgezet?
leerdoelen
·   Wat moet er met de opdracht of les worden bereikt?
·   Wat kunnen leerlingen na de opdracht of les wat hun nu niet nog niet (voldoende) lukt?
·   Wat kan of moet er aan het eind van de opdracht of les worden getoetst?
leerinhouden
·   Wat leren leerlingen van de les(senreeks)?
·   Gaat het om vakinhouden, om (vak)vaardigheden of attitudes?
leeractiviteiten
·   Hoe leren en werken de leerlingen gedurende de opdracht of les?
·   Welk gedrag of welke activiteiten laten zij zien?
docentrollen
·   Wat is de rol van de docent bij de les(senreeks)?
·   En die van eventuele anderen (bijvoorbeeld toa's, mentoren)?
leerbronnen en leermiddelen
·   Welke middelen heb je nodig voor je les(senreeks) ?
·   In welke vorm: digitaal (elo?), papier?
groeperingsvorm
·   Leren leerlingen in groepjes?
·   Hoe groot is de totale groep leerlingen?En de groepjes?
·   Hoe en door wie is de groep samengesteld? En de groepjes?
tijd
·   Wanneer vindt de les(senreeks) plaats?
·   Hoeveel tijd beslaat de les(senreeks)?
·   Wat betekent dit voor de inroostering en de planning?
plaats
·   Waar leren de leerlingen gedurende de les(senreeks)?
·   Binnen of ook buiten de school?
·   Indien ook op school: in welke lokalen?
beoordeling
·   Hoe wordt getoetst wat de leerlingen hebben geleerd?
·   Schriftelijk, mondeling, via een onderzoeks- of ontwerpopdracht, een practicumtoets, een presentatie?


De invulling van het leerplan / curriculum gebeurt op verschillende niveaus, van supra tot nano, van internationaal tot de individuele leerling.



leerplanniveau:

bereik:

betrokkenen:

leerplanproducten:

supra

internationaal

de Europese Commissie

·  EC-afspraken m.b.t. voortijdig schoolverlaten en levenslang leren

·  het Europees Referentiekader voor de moderne vreemde talen

macro

het nationale onderwijsstelsel

het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen

·  kerndoelen

·  eindtermen

·  examenprogramma's

·  eindexamenopgaven

meso

·  de school

·  de opleiding

·  het vak op school

de schoolleiding

het onderwijsteam

de vaksectie

·  het schoolbeleidsplan

·  het opleidingsprogramma

·  het vakleerplan

·  het programma van toetsing en afsluiting

micro

·  het leerjaar

·  het vak op school

·  de projecten

·   de lessen

·  de sectie

·  het onderwijsteam

·  de docent

·  de klas/groep

·  het onderwijsprogramma

·  de leergang

·  de methode

·  lessen

·  onderwijsmaterialen

·  toetsen

nano

de individuele leerling

·  het onderwijs/zorgteam

·  de docent

·  de leerling

·  het persoonlijke leerplan

·  het individuele leer(werk)traject
Bron: website SLO

Deze informatie is verwerkt en gebruikt tijdens mijn analyse van het curriculum van Montessori bs. De Elzen. Daarbij zijn de volgende stappen gevolgd:

Analyse deel A:
Stap 1 Verzamel zoveel mogelijk curriculum documenten.
Stap 2 Beschrijf het curriculum van jouw school en becommentarieer de kwaliteit ervan. Gebruik daarbij het spinnenwebmodel en de 3 niveaus: intended, implemented en attained. Werk het curriculum uit op de niveaus macro, meso en micro. Benoem de discrepanties.

Link naar op basis van feedback aangepaste curriculum analyse A.

Analyse deel B:
Stap 3 Oriƫntatie op de einddoelen, referentieniveaus en 21st century skills.
Stap 4 Analyseer de opbouw  het curriculum van de school aan de hand van de volgende vragen;
  1. Welke leerlijnen / leerdoelen herken je?
  2. Naar welke leerdoelen leiden deze lijnen?
  3. Welke integratie of samenhang van leerdoelen zie je?
  4. Hoe komen deze leerdoelen in het primair proces van de groep / leerjaren terug?
  5. Welke sterke punten herken je, wat zijn de zwakkere punten?

Link naar: Curriculum analyse B

Analyse deel C:
Stap 5 Visualiseer analyse deel A en B.
Link naar: curriculum analyse C (Prezi)

https://prezi.com/yz7f7qhqljoi/curriculum-analyse/#








Geen opmerkingen:

Een reactie posten