Uitgangspunt: Leer mij het
zelf te doen.
Hoger doel: Het begeleiden van
kinderen in het groeien naar sociale, kritische en verantwoordelijke mensen die
een zelfstandige visie hebben op de wereld om hen heen en daarin verantwoordelijke
keuzes maken. Het kind leren zelf te leren en te doen. Het bevorderen van de
zelfstandigheid.
Werkwijze: Het kind heeft de
vrijheid om werk te kiezen dat aansluit bij zijn belevingswereld en niveau, in
vrijheid ontdekkingen doen en daarmee de ontwikkeling van zijn gehele
persoonlijkheid stimuleren. De leerlingen doorloopt de fases van geholpen
worden, zelf kunnen en anderen helpen.
Voorwaarde: Het kind heeft een
structuur nodig waarin hij wordt gezien en die hem richting geeft.
Uitwerking van deze structuur,
in trapmodel eerste, brede verkenning.
Externe regulatie[1]
Onpersoonlijk
georiënteerd
|
Regulatie door identificatie
Controlgeoriënteerd
|
Intrinsieke regulatie
Autonomiegeoriënteerd
|
Remember - apply[2]
|
Remember- Apply-Understand - analyse
|
Remember – Apply- Understand – Analyse - Evaluate – Create
|
Summatieve toetsing[3]
Normgericht
|
Formatieve toetsing
Criteriumgericht
|
Duurzame toetsing
Ipsatief
|
Sturend rol leerkracht
|
Begeleidend rol leerkracht
|
Coachende rol leerkracht
|
Kennis van de einddoelen voor
eigen jaargroep / bouw.
|
Kennis van tussen en einddoelen en ontwikkelingslijnen voor
eigen bouw.
|
Kennis van tussen en einddoelen en ontwikkelingslijnen
bouwoverstijgend.
|
Kennis van strategieën jaargroep / bouw
|
Kennis van strategieën voor en nakomende bouw.
|
Kennis van strategieën en plaatsing in de
ontwikkelingslijn.
|
Gericht op reproduceerbaarheid van kennis en vaardigheden.
|
Gericht op produceerbaarheid van kennis en vaardigheden.
|
Gericht op reproduceerbaarheid, produceerbaarheid,
conceptueel begrip en creatief / innovatief gebruik van kennis en
vaardigheden.
|
Norm is leidend.
|
Competenties zijn leidend.
|
Persoonlijke ontwikkeling is leidend.
|
Assessment of learning.
|
Assessment of en as learning.
|
Assessment of, as en for learning.
|
Werkt aan de hand van algemeen
opgestelde doelen
|
Werkt aan de hand van gepersonaliseerde algemeen opgestelde
doelen.
|
Werkt aan de hand van persoonlijk opgestelde doelen.
|
Waardetoekennig is extrinsiek. Geen inzicht.
|
Waardetoekenning is verpersoonlijkt. Op basis van aannames.
|
Waardetoekenning is intrinsiek. Op basis van verwachtingen.
|
Toepasbaarheid is niet zichtbaar voor leerling.
|
Toepasbaarheid is direct voor de leerling.
|
Toepasbaarheid is vakoverstijgend voor de leerling.
|
Assessment is afhankelijk van de leerkracht.
|
Assessment door de leerling gericht op het product.
|
Assessment door de leerling, gericht op het product, proces
en de persoon.
|
Toepassen.
|
Toepassen en inzicht.
|
Toepassen, inzicht en conceptueel begrip.
|
Planning door de leerkracht.
|
Planning in samenspraak met de leerkracht.
|
Eigen planning.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten