Pagina's

maandag 1 februari 2016

Ideeën voor herontwerp deel 2

Herontwerp fase 2

Vandaag weer veel informatie gekregen over het bepalen van mijn herontwerp. Vooral input gekregen over het intergraal ontwerpen, dus hoe zorg ik ervoor dat mijn herontwerp voldoet aan de kenmerken van intergratief leren:
* Multidisciplinair.
* Fading in / out.
* Authenticiteit.
* Vragen staan centraal, niet de antwoorden.
* Kennis en kennistransfer (diep leren).

Ik heb nu het volgende kader voor ogen.
 
Het ontwerpen van transparante tussenstappen en criteria binnen de bestaande rekendoelen voor de leerling. Met als doel de leerlingen inzicht te geven in zijn leerproces en daarbij de vrijheid het leerproces zelf richting te geven. In mijn visiestuk over persoonlijke leerdoelen was een belangrijke kanttekening van Kirschner en van Merriënbroek dat een leerling in de basisschoolleeftijd nog niet in staat is te bepalen wat hij nog moet leren of wat hij al kan. Heldere ankerpunten bieden daarin steun. 
Integraal wordt er naast het verwerven van rekenvaardigheden, ruimte geboden aan het ontwikkelen van vaardigheden die het zelfregulerend werken / leren ondersteunen en het kritisch inschatten van de eigen vaardigheid. 


Daarnaast geeft het vaststellen van tussenstappen en criteria een richting aan het didactische handelen van leerkrachten. De assessment van de rekendoelen zal dan eenduidiger worden. Met het aangeven van duidelijke criteria ontstaat er ruimte voor een shift van een summatieve toetsing naar een formatieve toetsingsvorm.

Voor de uitwerking in een trapmodel ben ik nog op zoek naar een geschikt model. Mijn voorkeur gaat uit naar een taxonomie waarin ruimte is voor kennis, vaardigheden, inzicht en houding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten