Pagina's

maandag 25 januari 2016

Ideeën voor herontwerp

Na een eerste verkenning en analyse van het curriculum van Montessorischool de Elzen en gebaseerd op de input vanuit het leerteam rekenen, collega's en directie, heb ik de volgende ideeën / richtingen / kaders voor een mogelijk herontwerp.

1. Vrijheid van de leerling vs. criteria / toetsing / beoordeling.
2. Het zonder "rekenmethode" vast stellen van stappen naar de tussendoelen / einddoelen per bouw / klas.
3. Het inzetten van modellen binnen het rekenonderwijs.

Ik wil de volgende punten van het spinnenweb model van van den Akker meer gaan verbinden aan onze missie:

- Leerinhoud
- Leermateriaal
- Toetsing

Herontwerp: Maak de inhoud van de leerlijn rekenen inzichtelijk voor leerlingen en komt tot overeenstemming over de inhoud en uitvoering met alle leerkrachten. Breng de vrijheid van de leerling, de inhoud van de leerlijn en de assesment met elkaar in evenwicht. Achtergrond: De leerling met zelf naar het volgende punt willen, zichzelf bewijzen, zichzelf willen ontwikkelen. (ambrasoft / rekentuin situation).

Wat is de ambrasoft situation? Ambrasoft is een methode onafhankelijk programma gericht op taal en rekenen. Binnen dit programma hebben de kinderen zicht op welke levels ze doorlopen, welk level er volgt en wat de criteria zijn om dat volgende level te bereiken. Leerlingen zijn enorm gemotiveerd om het volgende level te bereiken. Het programma biedt de mogelijkheid om wedstrijdjes te spelen tegen willekeurige andere leerlingen maar de kinderen weten dat wanneer je de inlog goed timed je kan spelen tegen een klasgenoot. Kinderen zijn hier enorm op gefocust. Ze willen leren en bewijzen wat ze kunnen. Ze zijn uitgedaagd en leren vanzelf.
Ook bij het programmarekentuin worden kinderen geprikkeld zich te ontwikkelen doordat het programma steeds weer schakelt naar de zone van naaste ontwikkeling. Steeds wanneer de leerling iets kan wordt een nieuwe stap aangeboden. Kinderen nemen deze stappen graag! Deze stappen worden zichtbaar gemaakt in levels, dit triggert het kind.  

Divergente vraag:

Hoe geef ik de “echte” regie binnen de leerlijn rekenen aan de leerling.

Hoe maak ik voortgang meetbaar voor de leerling en de leerkracht.

Hoe laat ik de leerlingen zelf willen leren (rekenen)! Hoe geef ik de leerling grip op het rekenen.
Hoe geef ik het kind grip op de wereld met rekenen! Hoe laat ik de leerlingen zelf de volgende stap zetten.  Hoe mag / kan het kind zelf leren!

Foto 1, na de brainstormsessie:


1 opmerking:

  1. Hoi Marlene,
    As. maandag gaan we aan de slag met integratie. Kijk goed wat je hier mbt je ontwerpidee mee kunt. een combi van rekenen, toetsen en integratie is kansrijk. Als je even wilt sparren, dan vinden we maandag wel een momentje. groet, Adriaan

    BeantwoordenVerwijderen