Pagina's

dinsdag 12 januari 2016

Scrum

Scrum.


Bij de start van de bijeenkomst had ik geen idee wat scrum überhaupt was. Alle begrippen en termen waren voor mij volledig onbekend. Toch kan ik nu, een dag later, zeggen dat scrum heel prettig is en me ook nog eens veel kan opleveren, zowel binnen de opleiding als binnen mijn leerteam rekenen.

Inmiddels is er een heus ontwerpbureau opgericht met als naam HBO2PO. Juist ons clubje bestaat uit 2 personen(Jochem en Mark) uit de HBO sector en 2 personen uit de PO sector (Denise en Marlene), what's in a name!

Startopdracht was het uitwerken van onze kernkwaliteiten volgens Daniel Ofman. Het blijkt best lastig om je eigen kernkwaliteiten te benoemen vooral wanneer deze ook nog in verband staan met allergieën, valkuilen en uitdagingen. De kwaliteiten, met bijbehorende zaken, waar ik mij het meest in herkende waren:

Kwaliteit: Geduldig - Flexibel - Relativerend
Valkuil: Passief - Wispelturig - Onzichtbaar
Allergie: Drammerig - Star - Opgeblazen
Uitdaging: Daadkrachtig - Ordenend - Overtuigd

Uiteindelijk heb ik geduldig in de groep gebracht, vooral als zijnde bedachtzaam. Ook omdat ik daadkrachtig handelen graag in mijzelf zou willen uitwikkelen als professional.

De anderen in de groep brachten:
Kwaliteit: Daadkrachtig - Toegewijd - Optimistisch
Valkuil: Drammerig - Fanatiek - Naïef
Allergie: Passief - Laissez-faire - Pessimisme
Uitdaging: Geduldig - Hulpvaardig - Alert

Na een instructie over scrum gingen we met een opdracht aan de slag. Ontwikkel activiteiten gericht op AMA's in AZC. De casus was helder en leidde tot een "definition of done" Na een brainstorm sessie werk een backlog opgesteld en was de organisatie van onze voorgestelde "Foodevent" al een heel eind op dreef.
Wat mijn verbaasde was het enorme tempo waarin dit proces verliep. Als groep vulde we elkaar goed aan, waarbij 1 persoon al ruime ervaring had met scrum, hetgeen voor een leek als ik enorm prettig was om erin te komen.

Mijn uiteindelijke voorlopige conclusies t.a.v. scrum:
- Snel beslissing en handelen. Prettig voor iemand die daadkrachtig handelen als leerpunt wil benoemen. Ik verwacht dat ik mezelf behoorlijk ga ontwikkelen op dit terrein.
- Gedeelde verantwoordelijkheid. Je stelt de definition of done samen op, je vult samen een backlog in, je verdeeld de taken en komt regelmatig bij elkaar om deelproducten te bespreken. Ofwel, je doet het niet allemaal alleen maar iedereen binnen het team heeft zijn eigen taken en verantwoordelijkheden. Kom je er niet uit dan is er altijd de mogelijkheid om hulp te vragen. Deze manier van werken zou ik graag in het leerteam rekenen willen in brengen en toepassen. Nadat ik er voldoende ervaring mee heb opgedaan natuurlijk, mijn kernkwaliteit blijft geduldig en bedachtzaam.
- Agile / wendbaarheid: Dit spreekt mij aan omdat het proces dynamisch is. Er kan altijd een aanpassing worden gedaan. Het ligt nog niet vast, ik vind dat prettig.

Een drukke bijeenkomst geweest met veel nieuwe input en legio uitwerkopdrachten maar wel afgesloten met een tevreden gevoel. Op naar bijeenkomst 3!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten