Pagina's

dinsdag 29 maart 2016

Doelbepaling "Beleid op het ontwikkelen in vrijheid"


Uitgangspunt: Leer mij het zelf te doen.





Hoger doel: Het begeleiden van kinderen in het groeien naar sociale, kritische en verantwoordelijke mensen die een zelfstandige visie hebben op de wereld om hen heen en daarin verantwoordelijke keuzes maken. Het kind leren zelf te leren en te doen. Het bevorderen van de zelfstandigheid.
Werkwijze: Het kind heeft de vrijheid om werk te kiezen dat aansluit bij zijn belevingswereld en niveau, in vrijheid ontdekkingen doen en daarmee de ontwikkeling van zijn gehele persoonlijkheid stimuleren. De leerlingen doorloopt de fases van geholpen worden, zelf kunnen en anderen helpen.

Voorwaarde: Het kind heeft een structuur nodig waarin hij wordt gezien en die hem richting geeft.

Uitwerking van deze structuur, in trapmodel eerste, brede verkenning.

Bouwstenen voor vrijheid
Vrijheid gericht op een optimale afstemming op individuele (leer)behoeftes van de leerling.

Externe regulatie[1]
Onpersoonlijk
georiënteerd
Regulatie door identificatie
Controlgeoriënteerd
Intrinsieke regulatie
Autonomiegeoriënteerd
Remember - apply[2]
Remember- Apply-Understand - analyse
Remember – Apply- Understand – Analyse - Evaluate – Create
Summatieve toetsing[3]
Normgericht
Formatieve toetsing
Criteriumgericht
Duurzame toetsing
Ipsatief
Sturend rol leerkracht
Begeleidend rol leerkracht
Coachende rol leerkracht

Kennis, vaardigheden en attituden van de leerkracht t.o.v. vrijheid

Kennis van de einddoelen voor eigen jaargroep / bouw.
Kennis van tussen en einddoelen en ontwikkelingslijnen voor eigen bouw.
Kennis van tussen en einddoelen en ontwikkelingslijnen bouwoverstijgend.
Kennis van strategieën jaargroep / bouw
Kennis van strategieën voor en nakomende bouw.
Kennis van strategieën en plaatsing in de ontwikkelingslijn.
Gericht op reproduceerbaarheid van kennis en vaardigheden.
Gericht op produceerbaarheid van kennis en vaardigheden.
Gericht op reproduceerbaarheid, produceerbaarheid, conceptueel begrip en creatief / innovatief gebruik van kennis en vaardigheden.
Norm is leidend.
Competenties zijn leidend.
Persoonlijke ontwikkeling is leidend.
Assessment of learning.
Assessment of en as learning.
Assessment of, as en for learning.

Factoren voor de leerling t.o.v. vrijheid

Werkt aan de hand van algemeen opgestelde doelen

Werkt aan de hand van gepersonaliseerde algemeen opgestelde doelen.
Werkt aan de hand van persoonlijk opgestelde doelen.
Waardetoekennig is extrinsiek. Geen inzicht.
Waardetoekenning is verpersoonlijkt. Op basis van aannames.
Waardetoekenning is intrinsiek. Op basis van verwachtingen.
Toepasbaarheid is niet zichtbaar voor leerling.
Toepasbaarheid is direct voor de leerling.
Toepasbaarheid is vakoverstijgend voor de leerling.
Assessment is afhankelijk van de leerkracht.
Assessment door de leerling gericht op het product.
Assessment door de leerling, gericht op het product, proces en de persoon.
Toepassen.
Toepassen en inzicht.
Toepassen, inzicht en conceptueel begrip.
Planning door de leerkracht.
Planning in samenspraak met de leerkracht.
Eigen planning.

 

 

 




[1] Indeling gebaseerd op Zelf determination theory van Deci en Ryan.
[2] Indeling gebaseerd op Taxonomie van Bloom.
[3] Sluijsmans, D. Joosten-ten Brinke, D. (2012). Beoordelen van Leren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten