Pagina's

dinsdag 29 maart 2016

Reflectie ontwerpburo HBO2PO

In deze vlog kijken we samen terug op de samenwerking binnen designbureau HBO2PO! Oke, vloggen, that's something new for me! But, I did it :)




Aanvulling op reflectie/ vlog (4-4-2016)
In het ontwerpbureau hebben we ook teruggekeken naar de persoonlijke rollen binnen het ontwerpbureau? Wat voegde ik toe en wat nam ik mee uit het ontwerpbureau?

Wat schatte ik in als mijn rol bij de formatie van het leerteam?
Ik vond het moeilijk om mijn kernkwaliteiten eenduidig in te schalen, dus ik ging voor een combinatie van;

Kwaliteit: Geduldig - Flexibel - Relativerend
Valkuil: Passief - Wispelturig - Onzichtbaar
Allergie: Drammerig - Star - Opgeblazen
Uitdaging: Daadkrachtig - Ordenend - Overtuigd

Wat hoopte ik? Ik hoopte meer zichtbaar te worden, dat zou ook mooi aansluiten bij mijn werkveld. Daar is mijn feedback: je doet veel, je weet veel maar je gaat te snel en maakt de mensen geen deelgenoot. Je blijft onzichtbaar.
Daarnaast hoopte ik ook winst te boeken op het deel daadkrachtig. Ik ben van nature bedachtzaam. Ik houd opties graag open. Ik deel niet snel en streef te lang naar perfectie. Ik ontwikkel lang door voordat ik anderen bij het proces betrek.

Wat heb ik in mijn reflectie op mijn rol in HBO2PO geschreven?
Ik heb mijn sterke kanten beschreven als:
Geduldig, relativerend, optimistisch : oftewel veerkrachtig!
Mijn uitdaging was daadkrachtig blijven.
In hoeverre was dat zichtbaar? Ik denk dat ik redelijke daadkrachtig ben geweest, veel zaken vlot opgepakt en doorgezet.
In hoeverre waren die helpend / ondersteunend voor anderen / het groepsproces? Ik heb hopelijk goed kunnen ondersteunen. Goed geluisterd naar de ander en niet te snel zaken willen invullen.

Wat kreeg ik terug van mijn mede HBO2PO-ers?
Marc:
Bruikbaar: de rust en het overzicht.
Geholpen: Andere inzichten, de koekjes ;)
Tip: geloof in je kennis!

Denise:
Bruikbaar: Je kon de theorie naar mijn idee steeds helder verwoorden. Daar waar ik even na moest denken kon jij jet omzetten naar een voorbeeld of i.i.g. verhelderen.
Geholpen: Helderheid.

Jochem:
Bruikbaar: Ontwerpwerpkracht vanuit eigen optiek. Bezinning op het proces en product.
Geholpen: #groepsproces ++inning.

Naar mijn mening sluit het aan bij mijn eigen startpunten.
Wat haalde ik uit HBO2PO:
Vooral het tempo, niet alles zelf door ontwikkelen naar je eigen ideaal beeld maar juist steeds weer inzicht geven in waar je staat en daar feedback op vragen. Durven te weten dat het nog niet af is maar dat je open staat voor input, feedback-up-forward. Dat was voor mij echt een leerproces, was heel kwetsbaar maar gaf wel resultaat. Nu de transfer naar de werkplek. Kan ik als kartrekker dit ook? Ga ik daar ook prototypen, feedback-up-forward vragen, mensen eerder deelgenoot maken? Ik hoop van wel, leerteam vergadering 22 maart gaf hiervoor ruimte. Blogbericht "Doorkijkje naar het werkveld " gaf daar mogelijk uiting aan.

Ik kijk terug op een prettige samenwerking met het ontwerpbureau HBO2PO en dank Denise, Jochem en Marc daar hartelijk voor! Het brach mij growth!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten