Pagina's

dinsdag 29 maart 2016

Ontwerpproces tot nu toe

Net voor LA2.9 "de laatste loodjes" wil ik reflecteren op mijn ontwerpproces tot nu toe.

Waar sta ik nu in het proces?
  • Goede focus op de ontwikkelingsbehoefte van de school, innovatie behoefte richt zich op "beleid op vrijheid", met de leerkracht als belangrijkste component.
  • Een uitgewerkt trapmodel met daarin indicatoren die de vrijheid voor de leerling mogelijk maken.
  • Een uitgewerkt generiek model met daarin stadia binnen de ontwikkeling van de leerling, het 4V-model. Gericht op het geven van (in)zicht op de ontwikkeling van de leerling.
  • Een uitgewerkt model voor de ontwikkeling van doorlopende leerlijnen schoolbreed, gebaseerd op het 4V-model.
Mijn curriculum analyse bracht een discrepantie aan het licht tussen onze visie en missie en de uitvoering daarvan in het onderwijs aan de leerlingen op het punt vrijheid. Daar lag ontwikkelingsruimte. Op het domein rekenen kwam deze discrepantie het duidelijkst aan het licht daar wij uitgaan van methode onafhankelijk onderwijs.

Mijn ontwerpproces is pas echt gaan lopen toen ik de klassen ben ingegaan om te kijken wat er speelt en met de leerkrachten ben gaan praten over hoe zij het rekenen zien en wat zij nodig hebben. Dit gaf waardevolle input.
Na het ontwikkelen van een eerste prototype van een model ben ik terug naar de leerkrachten gegaan om feedback te vragen. Er kwam positieve feedback. Een leerkracht formuleerde het als: Ik wist niet wat ik miste, maar nu ik dit zie weet ik dat dit het was! Mooie woorden.
Nu zit ik in de fase dat in mijn ontwerp en ontwerpproces met de directie ga doornemen en presenteren.

Blogbericht aangevuld op 8-4-2016:
Ik heb mijn producten nu ontwikkeld tot het punt van doorgeven. Kijkend naar mijn doelbepaling ligt mijn focus op het opbouwen van kennis en inzicht van de leerkracht in de rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling.
Daarvoor is het nodig dat mijn leerteam zelf die kennis opbouwt. Geheel volgens de fases van het 4V-model. Dus zelf kennis verwerven, verwerken, vervullen en verwerven. Nu zit mijn ontwerpproces er dus voorlopig op. Als kartrekker ga ik met mijn leerteam aan de gang en hoop ik hen tot autonoom en zelfregulerend leren aan de zetten. Ik bied begeleiding in de vorm van scaffolding! niet in de vorm van sturing (zie doelbepaling!). Pas wanneer het zelf geleerd wordt is de kennis krachtig en komt men tot diep leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten