Pagina's

donderdag 7 april 2016

Afronden deel 1

Vandaag gestart met het afronden van mijn ontwerpcyclus. Nog 1 keer kritisch gekeken naar wat ik ontworpen heb, mijn 4V-model, en naar hoe ik het wil gaan inzetten binnen de school.
In deze laatste fase alles wat teveel is en wat kan  belemmeren weggehaald, kritisch gekeken of de verwachtingen en informatie scherp genoeg zijn. Fijne input gehad van collega's die hielpen om tot die scherpte te komen en op de valstreep nog woorden toevoegden. (aanleiding-context vormen-in context-buiten context= Prachtig!)
Morgen overleg met de directie om de (voorlopige) eindproducten te bespreken. En dan starten met het invoeringsproces en hopen dat het zijn vruchten gaat afwerpen, in ieder geval ten opzichte van het rekenonderwijs, mogelijk ook daarbuiten.

Ik kijk tevreden terug op dit ontwerpproces. Ik heb alle fases doorlopen, meerdere keren zelfs, en merk dat ik toch elke keer weer door ontwerp. Hoe de ideeën van klein, naar veel te groot en omvattend weer naar scherp en doeltreffend gaan. Ik verwacht dat er nog wel enkele rondes zullen gaan volgen, zeker wanneer de eerst gebruikservaringen input gaan leveren en de hele boel weer kritisch bekeken wordt.

Wat heeft het hopelijk ook gebracht?
In ons lopende schoolplan 2015-2019 staat:
Wij zijn een school waar kinderen zich vanuit eigen verantwoordelijkheid  ontplooien, waar we vakgebieden versmelten met kosmisch onderwijs, waar we ouders mede verantwoordelijk maken voor de ontwikkeling van hun kinderen, waar we kennis en ervaringen delen en waar je ont-moeting letterlijk mag  nemen.
Ja, wij zijn steeds meer een school waar anderen een voorbeeld aan nemen.
Montessorischool De Elzen, vrijheid om te groeien
  
 
Ik hoop met mijn herontwerp onze (be)zoektocht langs verschillende Montessorischolen om zicht te krijgen op goede Montessori-rekenonderwijs te hebben beëindigd en dat we, zoals in het citaat, een innovatieve school zijn met, onder andere, rekenonderwijs waaraan een voorbeeld kan worden genomen.
 
Afbeeldingsresultaat voor de elzen montessori tilburg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten