Pagina's

zondag 3 april 2016

Doorkijkje naar het werkveld

In mijn herontwerp staat de kennis en het vertrouwen van de leerkracht centraal. Dit vertrouwen is voorwaardelijk voor de vrijheid van de leerling.

Om deze kennis goed op te bouwen is inzicht in de doorlopende leerlijnen cruciaal. De eerste aanzet deze kennis te ontwikkelen binnen het team van Montessori bs. de Elzen ligt bij het leerteam rekenen. Hier moet een start worden gemaakt tot het ontwikkelen van een goed inzicht in de leerlijn rekenen. Na mijn pitch kwam er een mengeling van inzicht, "ja dat klopt" maar ook weerstand "ja, maar moet dat nu eerst".
Op dat moment kwam de feedback van Denise (leerteam HBO2PO)na mijn pitch naar boven: Vul niet te snel in, je wil feedback! Dus trok ik als kartrekker een keertje niet mijn kar, maar bedacht dat ik mijn kennis en input had doorgegeven en ik nu ging kijken wat het zou gaan doen.
En wat deed het dan.....
Collega's van iedere bouw hebben de doelen per bouw / leerjaar en de doelen vanuit SLO & Tule naast elkaar gelegd en gedestilleerd tot inzichtelijke, aansluitende doelen schoolbreed. Per bouw hebben de collega's bepaald wat de essentie is die de leerlingen moeten opdoen. De einddoelen per bouw zijn op elkaar afgestemd en we kwamen tot dialoog. Er kwam inzicht in de leerlijn van de leerling.
De uitwerking van de leerlijnen is nog niet op basis van de 4 niveaus van het 4V-model (deze stap was nu nog te groot) maar tijdens het overleg hoorde ik wel uitspraken als "inzicht vergroten", "eerst handelend dan pas echt schrijven", "met ons Montessori materiaal bieden wij veel meer dan wat de cito van het kind vraagt",  "wij gaan veel meer uit van inzicht en structuur dan de kerndoelen". Al met al wel een rijke voedingsbodem om te komen tot het invullen van de 4 niveaus en het handelen van de leerkracht daarop af te stemmen.  Nu is het zaak om door te zetten en het geheel naar een hoger niveau te tillen.
Mijn taak als kartrekker: informatie / kennis delen en aanzetten tot autonoom zelfregulerend leren ( of te wel: scaffolding bieden in de praktijk van mijn leerteam!). Er liggen kansen!
Link naar de bestanden
Uitwerking meten en meetkunde
Uitwerking getallen en bewerkingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten