Pagina's

maandag 11 april 2016

Doorkijkje naar werkveld deel 3

Afgelopen week heb ik overleg gehad met de directie over mijn uiteindelijke herontwerp en de invoering daarvan. Het was een prettig gesprek waarin veel kansen werden gezien en benoemd.

Hoe kan het 4V-model nu doorgezet worden naar de werkplek en de parate / toepasbare kennis van de leerkracht? (niveau vervullen uit het 4V-model)

Daarvoor kan de volgende "leerteam" activiteit / vergadering gebruikt worden.


Het leerteam krijgt een set foto's met daarop diverse rekenwiskundige onderwijs leeractiviteiten van de leerlingen.

Allereerst sorteert het leerteam deze foto's naar de verschillende bouwen binnen de school, zijnde onderbouw, middenbouw, tussenbouw, bovenbouw. Daarmee wordt een link gelegd met de kennis van de leerlijnen met betrekking tot de rekenwiskundige ontwikkeling van de leerlingen. Dit wordt inzichtelijk gemaakt en biedt ruimte tot dialoog / kennisoverdracht.

Daarna gaat het leerteam uiteen in de verschillende bouwen  en worden de foto's passend bij hun specifieke bouw geclassificeerd naar de passende ontwikkelingsniveaus in het 4V-model. Met als doel het uitspreken van basale verwachtingen en criteria per niveau.



Vervolg zou zijn dat het leerteam weer bijeenkomt en de classificaties per leerlijn met elkaar deelt. Daarmee zou iedere leerlijn mogelijk volledig ingevuld kunnen worden schoolbreed. Ook hierbij is de dialoog tussen de bouwen van groot belang.

Vervolg is de transfer naar de bouw. In het overleg met de bouwcollega's worden de leerlijnen (11 stuks) verwerkt binnen de 4V-niveaus. Daarmee wordt de kennis gedeeld naar alle leerkrachten van de Elzen. Er wordt gebouwd aan een ingevulde ontwikkelingslijn rekenen.

Wanneer deze leerlijn er ligt kan deze gevuld worden met bijbehorende strategieën, modellen en didactische interventies. En komen leerkrachten mogelijk toe aan de hoogste stap, verweven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten